Hopp til hovedinnhold
Et av Småkrafts kraftverk

Småkraft: fra startup til industrileder ved hjelp av kraften i gode systemer

Småkraft AS er Europas største produsent av småskala vannkraft, med over 235 kraftverk i Norge og Sverige. Selskapet samarbeider med over 1100 grunneiere og produserer mer enn 2000 GWh fornybar energi årlig – nok til å dekke behovet til 125 000 husholdninger. Til tross for eksplosiv vekst, har Småkraft holdt staben liten, med bare én ekstra ansatt siden 2015. Løsningen? De har kartlagt alle prosesser og har tatt i bruk nye digitale løsninger i samarbeid med blant annet med Cloud Connection og SuperOffice.

Utfordringen: Fra kaos til system

Da veksten skjøt fart mellom 2015 og 2020, manglet Småkraft nødvendige systemer for å håndtere økende arbeidsmengder. "Det var litt kaos," innrømmer Tina Rasmussen, ansvarlig for grunneierkommunikasjon i Småkraft. "Vi hadde et godt produksjonssystem, men ellers lite struktur. Arbeidet ble ofte personavhengig, og vi var sårbare med få ansatte."

Terje Vedeler kom inn som ny direktør i 2020 med et sterkt fokus på industrialisering. Alle arbeidsprosesser ble kartlagt og satt i system. Dette la grunnlaget for implementeringen av SuperOffice. Fra implementering har de jobbet godt med å tilpasse løsningen og sammen med oss i Cloud Connection har vi tilpasset systemet så det gir mening i hverdagen. Dette var det spesielt mye fokus på i 2022 hvor vi sammen tok en revitalisering av SuperOffice.

Resultatet: Effektivisering og struktur

En av de mest synlige endringene er hvordan Småkraft håndterer sine 1100 grunneiere. Tidligere tok administrasjonen én uke per grunneier; nå er prosessen nede i én time. Tinas oppgaver, som tidligere krevde regneark og manuelle rutiner, er nå automatisert og integrert i SuperOffice. "Jeg vet alltid hva som er signert, sendt, og betalt," sier hun.

Graf som viser hvordan småkraft nå sparer mye tid på oppfølgning av grunneiere
Trykk på bildet for å se det større

Revitaliseringen i 2022 innebar også at SuperOffice ble tilpasset Småkrafts unike behov. Cathrine og Pål hos oss i Cloud Connection skapte en struktur som speiler selskapets arbeidsprosesser. Istedenfor "salg" og "prosjekter," brukes termer som "kjøp" og "kraftverk." Dette gjør systemet intuitivt og relevant for den daglige driften.

Småkrafts tilpassede SuperOffice
Trykk på bildet for å se det større

Nøkkelen til suksess: Samarbeid og standardisering

Tett samarbeid mellom Småkraft, Cloud Connection og SuperOffice har vært avgjørende. "Cathrine og Pål fra Cloud Connection intervjuet de ansvarlige og hjalp oss med å sette opp hovedkort for prosessene våre," forklarer Tina. Dette har ikke bare effektivisert arbeidet, men gjort selskapet mindre personavhengig og bedre rustet for fremtiden.

Inspirasjon for bransjen

Småkrafts erfaring er et prakteksempel på hvordan digitalisering kan frigjøre tid og ressurser. Under et Cloud Connection-seminar vekket selskapets historie stor oppmerksomhet. "Folk tok bilder av grafene som viser hvordan vi har redusert tidsforbruket," forteller Tina.

Og suksessen har blitt lagt merke til: Tina har allerede anbefalt SuperOffice til konkurrenter. "Bransjen vår overlever ikke uten samarbeid, selv om vi konkurrerer," sier hun.

Veien videre

Småkraft fortsetter sin digitale reise med mål om å utnytte enda flere muligheter i SuperOffice.

Vi ønsker at maskinene gjør det maskinene kan, slik at vi kan fokusere på det som krever menneskelig vurdering.
Tina Rasmussen

Grunneierkommunikasjon, Småkraft

Med en klar strategi, dedikert samarbeidspartner i Cloud Connection, og en skreddersydd løsning fra SuperOffice, står Småkraft sterkere enn noen gang.

Avslutningsvis ønsker Småkraft å dele sine 5 suksesskriterier for å lykkes med implementering av SuperOffice CRM.

  • Ledelsen må engasjere alle internt til å bruke SuperOffice
  • Begynn enkelt! Lagre e-poster, opprett nye firmaer og personer
  • Ha en engasjert samarbeidspartner, som Cloud Connection
  • Leder som “pusher” andre ledere til å rapportere i SuperOffice – etablere dashbord
  • Én person som er ansvarlig superbruker og ansvar for kontinuerlig opplæring

Vil du vite mer? La oss ta en prat

Cathrine Nansen Sannes

Rådgiver, Drammen