Hopp til hovedinnhold

Varemottak i feil valuta eller til feil leverandør

Hvordan kan jeg gjøre et varemottak i feil valuta eller til en feil leverandør? (varer kan allerede være utsolgt)

Hva må gjøres:  

Faktura med rett leverandør/valuta betales, men uten at du matcher den. Bruk en egen konto for (eks 4411).  

Logistikken er i orden, men du trenger å matche bort varemottaket og få lagt inn korrekt kostpris. 

  1. Faktura med rett leverandør/valuta 

Her brukes konto 4411 som er opprettet for å brukes ved varemottak til feil leverandør/feil valuta. Vi anbefaler å bruke en egen konto for slike tilfeller. Denne skal gå i 0. 

Hvis valuta er feil - Trykk ved siden av valutaen på «Vis i std» for å se hva faktura er i NOK. Sjekk også kursen - her 13,00. 

Totalt er fakturaen på 19 500,- NOK. 

Oppdater og betal fakturaen.  

  1. Match bort varemottaket 

Her ser vi at varemottaket har både feil leverandør og feil valuta. Gå på varemottaket – gå på Behandlinger og på «Opprett inng. Faktura/kreditnota» 

Legg inn riktig enhetskost i rett valuta. Bruk kursen fra inngående faktura og pris på faktura. Regn ut pris i rett valuta – her i NOK: 100 * 13 = 1300,-  og  25 * 13 = 325,-. 

Legg til en fiktiv linje nederst med negativt beløp likt som på inngående faktura fra leverandøren (her 19 500,-) og samme konto - her 4411. Denne nuller ut faktura og konto 4411. Oppdater faktura. 

Her er Visma Net ganske genial. 😊 Siden varen får en helt annen kost gjør Visma Net en justering av denne differansen – her bilag 1600187. Denne opp/ned-justerer varekost og konto 1460. Men dersom varen allerede er solgt bokføres kosten til en kostkonto.