Filter
Varemottak i feil valuta eller til feil leverandør
Hvordan kan jeg gjøre et varemottak i feil valuta eller til en feil leverandør? (varer kan allerede være utsolgt)
Hva må gjøres:
Faktura med rett leverandør/valuta betales, men uten at du matcher den. Bruk en egen konto for (eks 4411).
Logistikken er i orden, men du trenger å matche bort varemottaket og få lagt inn korrekt kostpris.
-
Faktura med rett leverandør/valuta
Her brukes konto 4411 som er opprettet for å brukes ved varemottak til feil leverandør/feil valuta. Vi anbefaler å bruke en egen konto for slike tilfeller. Denne skal gå i 0.
Hvis valuta er feil - Trykk ved siden av valutaen på «Vis i std» for å se hva faktura er i NOK. Sjekk også kursen - her 13,00.
Totalt er fakturaen på 19 500,- NOK.
Oppdater og betal fakturaen.
-
Match bort varemottaket
Her ser vi at varemottaket har både feil leverandør og feil valuta. Gå på varemottaket – gå på Behandlinger og på «Opprett inng. Faktura/kreditnota»
Legg inn riktig enhetskost i rett valuta. Bruk kursen fra inngående faktura og pris på faktura. Regn ut pris i rett valuta – her i NOK: 100 * 13 = 1300,- og 25 * 13 = 325,-.
Legg til en fiktiv linje nederst med negativt beløp likt som på inngående faktura fra leverandøren (her 19 500,-) og samme konto - her 4411. Denne nuller ut faktura og konto 4411. Oppdater faktura.
Her er Visma Net ganske genial. 😊 Siden varen får en helt annen kost gjør Visma Net en justering av denne differansen – her bilag 1600187. Denne opp/ned-justerer varekost og konto 1460. Men dersom varen allerede er solgt bokføres kosten til en kostkonto.